Zarządzenie Nr 31/2010
Wójta Gminy Kikół

z dnia 10 maja 2010 r.

w sprawie zasad sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Kikół za 2009 rok 

Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz § 15 ust. 1 pkt 4, § 16, § 17 ust. 1, 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r, w sprawie: szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020 z późn. zm.), 

zarządzam, co następuje: 

§ 1. Konsolidacja bilansu Gminy obejmuje poniżej wymienione jednostki organizacyjne: 

1)Urząd Gminy w Kikole – bilans z wykonania budżetu gminy i bilans jednostki, 

2)Gminny Zespół Ekonomiczno - Administracyjny Placówek Oświatowych w Kikole – bilans jednostki, 

3)Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kikole – bilans jednostki, 

4)Samorządową Instytucję Kultury – Gminną Bibliotekę Publiczna w Kikole – bilans, 

§ 2. Bilans z wykonania budżetu gminy jest sprawozdaniem jednostki dominującej. 

§ 3. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe dokonywane jest metodą konsolidacji pełnej, polegającej na sumowaniu w pełnej wartości, poszczególnych pozycji odpowiednich sprawozdań jednostkowych jednostki dominującej i jednostek zależnych, dokonaniu wyłączeń oraz innych korekt konsolidacyjnych w zakresie wzajemnych powiązań kapitałowych i rozrachunków. 

§ 4. Jednostki wymienione w § 1 sporządzają bilanse jednostkowe w terminie do 31 marca roku następnego w złotych i w groszach i przekazują do Skarbnika Gminy wraz z informacją zawierającą istotne dane i objaśnienia mające wpływ na sytuację majątkową i finansową jednostki. 

1)Dla celów konsolidacji bilansu jednostki samorządu terytorialnego ustala się co następuje: 

- bilans z wykonania budżetu sporządza się na druku wg załącznika Nr 4, a bilanse jednostek budżetowych wg załącznika Nr 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 28.07.2006 r. w sprawie: szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020) oraz bilans samorządowej instytucji kultury – Gminnej Biblioteki Publicznej w Kikole na druku wg załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). 

2)Przyjmuje się, że na 2009r. bilans skonsolidowany jednostki samorządu terytorialnego zostanie sporządzony na druku – załączniku Nr 7 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 28.07.2006 r. w sprawie: szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020). 

3)W związku z wyłączeniami należności i zobowiązań między jednostkami objętymi konsolidacją ustala się do bilansu za 2009r. druk opisujący takie zdarzenia i stanowi on załącznik nr 1 do w/w zarządzenia. 

§ 5. Pracownik, któremu powierzono obowiązki w zakresie sporządzania bilansu jednostkowego Urzędu Gminy: 

1)dokonuje weryfikacji pod względem formalnym i rachunkowym sprawozdań jednostkowych objętych konsolidacją, 

2)nanosi poszczególne pozycje z bilansów jednostkowych na arkusz konsolidacyjny bilansów jednostek na wzór wg załącznika Nr 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 28.07.2006r. w sprawie: szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020), 

3)dokonuje korekt i wyłączeń, 

4)w razie wystąpienia na wcześniej ustalonym wzorze druku nanosi dokonane korekty i wyłączenia na arkusz konsolidacyjny bilansu jednostek organizacyjnych Gminy i dokonuje odpowiednich podsumowań. Arkusz konsolidacyjny po nadaniu numeru z uwzględnieniem korekt i wyłączeń stanowić będzie załącznik do bilansu (załącznik nr 2 do w/w zarządzenia), 

5)sporządza skonsolidowany bilans wg obowiązującego wzoru w terminie 3 miesięcy od daty otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji. 

§ 6. Dokumentacja konsolidacji podlega ochronie i przechowywaniu w siedzibie Urzędu Gminy wg ogólnych zasad zawartych w przepisach rozdziału 8 ustawy o rachunkowości. 

§ 7. W zakresie nieuregulowanym niniejszym Zarządzeniem mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy o rachunkowości, rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie: szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych i przepisy wewnętrzne dotyczące wprowadzenia zasad polityki rachunkowości oraz obowiązujących w Urzędzie Gminy Kikół instrukcji. 

§ 8. Traci moc Zarządzenie Nr 25/2009 Wójta Gminy Kikół z dnia 21 maja 2009 r. 

§ 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma zastosowanie do sporządzenia bilansu skonsolidowanego za 2009 rok. 


Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 31/2010
Wójta Gminy Kikół
z dnia 10 maja 2010 r.

Wyłączenia wzajemnych należności i zobowiązań 
między jednostkami objętymi konsolidacją na dzień 31.12.2009 r. 

 

 

Kwoty bilansów jednostek
objętych konsolidacją

Budżet

Urząd

Kwoty podlegające
eliminacji-ogółem

 

 

    Wn    

    Ma    

    Wn    

    Ma    

    Wn    

    Ma    


AKTYWA

 




 

 

 

 

 

 

 

 


PASYWA

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 


Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 31/2010
Wójta Gminy Kikół
z dnia 10 maja 2010 r.

Arkusz konsolidacyjny bilansów jednostek sfery budżetowej 

 

AKTYWA

BUDŻET

JEDNOSTKI BUDŻETOWE
- BILANS ZBIORCZY*

BIBLIOTEKA

RAZEM

1

2

3

4

5

A Aktywa trwałe

 

 

 

 

A.I. Wartości niematerialne i prawne

 

 

 

 

A. II Wartość firmy jednostek podporządkowanych

 

 

 

 

A. III. Rzeczowe aktywa trwałe

 

 

 

 

A.III.1.1. Grunty

 

 

 

 

A.III.1.2. Budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej

 

 

 

 

A.III.1.3 Pozostałe środki trwałe

 

 

 

 

A.III.1.4 Inwestycje(środki trwałe w budowie)

 

 

 

 

A.III.1.5 Środki przekazane na poczet inwestycji(środków trwałych w budowie)

 

 

 

 

A.IV Długoterminowe aktywa finansowe

 

 

 

 

A.IV.1.1. Akcje i udziały

 

 

 

 

A.IV.1.2. Papiery wartościowe długoterminowe

 

 

 

 

A.IV.1.3. Inne

 

 

 

 

A.V Należności finansowe długoterminowe

 

 

 

 

A.VI Wartość mienia zlikwidowanych jednostek

 

 

 

 

B Aktywa obrotowe

 

 

 

 

B.I Zapasy

 

 

 

 

B.II Należności i roszczenia

 

 

 

 

B.III Należności finansowe krótkoterminowe

 

 

 

 

B.IV Środki pieniężne

 

 

 

 

B.V Krótkoterminowe papiery wartościowe

 

 

 

 

C Rozliczenia międzyokresowe

 

 

 

 

D Inne aktywa

 

 

 

 

SUMA AKTYWÓW

 

 

 

 

PASYWA

BUDŻET

JEDNOSTKA
BUDŻETOWA

BIBLIOTEKA

RAZEM

A Fundusz

 

 

 

 

A.I Fundusz jednostek

 

 

 

 

A.II Skumulowana nadwyżka lub niedobór budżetu (+,-)

 

 

 

 

A.III Nadwyżka lub niedobór budżetu(+,-)

 

 

 

 

A.IV Wyniki finansowe roku bieżącego

 

 

 

 

A.IV.1.1 Zysk netto (+)

 

 

 

 

A.IV.1.2 Strata netto (-)

 

 

 

 

A.V Wyniki finansowe lat ubiegłych

 

 

 

 

A.V.1.1 Zysk netto (+)

 

 

 

 

A.V.1.2 Strata netto (-)

 

 

 

 

A.VI Kapitał mniejszości

 

 

 

 

A.VII Pozostałe pozycje

 

 

 

 

B Zobowiązania długoterminowe

 

 

 

 

B.I Zobowiązania finansowe długoterminowe

 

 

 

 

B.II Pozostałe zobowiązania długoterminowe

 

 

 

 

C Zobowiązania krótkoterminowe i fundusze specjalne

 

 

 

 

C.I Zobowiązania finansowe krótkoterminowe

 

 

 

 

C.II Pozostałe zobowiązania krótkoterminowe

 

 

 

 

C.III Rezerwy na zobowiązania

 

 

 

 

C.IV Fundusze specjalne

 

 

 

 

D Rozliczenia międzyokresowe

 

 

 

 

E Ujemna wartość jednostek podporządkowanych

 

 

 

 

F Inne pasywa

 

 

 

 

SUMA PASYWÓW