Uchwała Nr IV/21/2011
Rady Gminy Kikół

z dnia 7 lutego 2011 r.

w sprawie przyjęcia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2011 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007 r. Nr 70 poz. 473 z późn. zm.), 

uchwala się, co następuje: 

§ 1. Zatwierdza się "Gminny program rozwiązywania problemów alkoholowych na 2011 rok", stanowiący załącznik do niniejszej uchwały. 

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy. 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w sposób zwyczajowo przyjęty. 


Załącznik do Uchwały Nr IV/21/2011
Rady Gminy Kikół
z dnia 7 lutego 2011 r.

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2011 

Wprowadzenie 

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011 stanowi podstawę do praktycznej realizacji zadań wynikających z ustawy z dn.26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r. Nr 147 poz. 1231 z późn. zm.), określa też strategie w zakresie profilaktyki oraz minimalizacji szkód społecznych , indywidualnych będących skutkiem spożywania alkoholu. 

Spożywanie alkoholu ma oczywiście wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne jednostki, alkoholizm to choroba , która rozwija się latami, niepostrzeżenie z czasem problemy osób pijących przenoszą się na całe rodziny i w konsekwencji stają się problemem społecznym, dotykają wszystkich osób, które żyją pracują czy przyjaźnią się z uzależnionym. Występowanie problemów alkoholowych w środowisku stwarza poważne zagrożenie dla kondycji zdrowotnej i moralnej społeczeństwa oraz niesie z sobą ogromne skutki społeczne i ekonomiczne. Przeciwdziałanie tym zagrożeniom wymaga systematycznej i właściwie zorganizowanej działalności w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. 

Polski model rozwiązywania problemów alkoholowych zakłada, iż większość kompetencji i zadań jest zlokalizowanych na poziomie samorządu gminy, która na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi uzyskała kompetencje do rozwiązywania problemów alkoholowych w społeczności lokalnej. To właśnie gmina ma przedsięwziąć środki zaradcze oraz naprawcze skierowane do lokalnej społeczności, aby zapobiegać i minimalizować skutki alkoholizmu . Prowadzona przez nasza gminę profilaktyka powinna tworzyć skuteczne rozwiązania sprzyjające realizacji potrzeb , których zaspokojenie motywuje powstrzymywanie się od spożycia alkoholu. Powinna zwracać się w stronę działań edukacyjnych i informacyjnych, organizowania lokalnych kampanii profilaktycznych, tworzenia alternatywnych form spędzania wolnego czasu. Dobrze poinformowana społeczność wie gdzie szukać pomocy w sytuacjach związanych z nadużywaniem alkoholu, jak radzić sobie z sytuacją trudną, konfliktową, jak skutecznie bez używek rozładować napięcie i rodzącą się agresję. 

I. DIAGNOZA SYTUACJI W GMINIE KIKÓŁ W ASPEKCIE PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH 

Dla właściwego ukierunkowania podejmowanych działań konieczne jest opracowanie mapy problemów alkoholowych. W Gminie Kikół obejmującej obszar 30 miejscowości wiejskich zamieszkuje 7497 osób ( stan na 30.11.2010 wg danych USC w Kikole, łącznie z pobytem czasowym). Od kilku lat na terenie naszej Gminy utrzymuje się wysoki wskaźnik bezrobocia, przy czym problem ten maleje, kiedy zbliża się sezon letni i wiele osób ma możliwość podjęcia pracy sezonowej. Według danych Powiatowego Urzędu Pracy w Lipnie na dzień 30 września 2010 roku zarejestrowanych było 728 osób bezrobotnych, w tym 404 kobiety. Zasiłek dla bezrobotnych przysługiwał dla 94 osób, w tym dla 43 kobietom. 

Utrzymywanie się wysokiej stopy bezrobocia i jego strukturalny charakter stanowią jeden z głównych czynników ryzyka nasilania się problemów alkoholowych i zaburzeń o charakterze niedostosowania społecznego. Brak pracy, konieczność poszukiwania jej poza miejscem zamieszkania ograniczają możliwość samodzielnego zaspokajania potrzeb materialnych rodzin, sprzyjają reakcjom i zachowaniom frustracyjnym. Skutkiem tego może być powstawanie negatywnych mechanizmów redukcji napięć, w tym poprzez nadużywanie alkoholu, a dalszą tego konsekwencją mogą być zachowania agresywne i przemoc w rodzinach. Związane z tym osłabienie funkcji opiekuńczo – wychowawczej rodziny naraża w sposób szczególny dzieci na poszukiwanie alternatywnych form aktywności, w tym destrukcyjnych - związanych ze spożywaniem alkoholu. 

Na terenie Gminy funkcjonuje 7 szkół w tym gimnazjalne, do których uczęszcza 706 uczniów. W szkołach podstawowych nie odnotowano przypadków kontaktu dzieci z alkoholem i narkotykami. 

Na terenie gminy Kikół nie ma szkół ponadgimnazjalnych, uczniowie kontynuują edukację w szkołach znajdujących się w pobliskich miastach m. in.: Lipnie, Skępem, Włocławku i Toruniu. 

W dzisiejszych czasach nie ma to jednak znaczenia ponieważ dostęp do alkoholu czy jest jednakowy zarówno w małych miejscowościach wiejskich jak i dużych miastach. 

Z potwierdzonych danych z Ośrodka Pomocy Społecznej w Kikole, wynika że pomocą społeczną objęte były 567 rodzin tj. 1867 osób, z czego wiele rodzin to rodziny dotknięte problemem alkoholowym. Gminna Komisja w 2010 r wszczęła dwa postępowania mające na celu skierowanie wniosków do sądu o spowodowanie przymusowego leczenia odwykowego, wezwano 17 osób celem motywowania do podjęcia leczenia odwykowego. 

Do diagnozy można przytoczyć także dane za rok 2010 (dane na dzień 30.11.2010 r.) uzyskane z Posterunku Policji w Kikole, gdzie: 

- funkcjonariusze Policji podejmowali 21 interwencji domowych mających związek z alkoholem, 

- odnotowano 5 wypadków drogowych, w tym jeden spowodowany przez nietrzeźwego kierowcę, w wypadkach tych śmierć poniosły 2 osoby, rannych było 4 osoby, w tym w związku z alkoholem 2 wypadki, 

- zatrzymano 54 nietrzeźwych kierujących pojazdami, 

- zatrzymano 12 praw jazdy, 

- nie odnotowano czynów karalnych popełnionych przez nieletnich będących pod wpływem alkoholu, 

- nie odnotowano zatrzymań w izbie wytrzeźwień, osoby nietrzeźwe z interwencji osadzane były w policyjnym pomieszczeniu dla osób zatrzymanych i było ich 5, 

- nie prowadzono postępowań w sprawie rozpijania nieletniego i sprzedaży alkoholu nieletnim, 

- za spożywanie alkoholu w miejscu zabronionym, ukarane zostało 15 osób, 

- procedurą Niebieskiej karty objęto 6 rodzin, 

- nie odnotowano przypadków sprzedaży alkoholu bez wymaganego przepisami zezwolenia, 

- nie odnotowano także naruszeń przepisów ustawy przez sprzedawców napojów alkoholowych. 

Dostępność do alkoholu: 

Liczba podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych na dzień 30 listopada 2010 roku (dane według ewidencji działalności gospodarczej Urzędu Gminy w Kikole), przedstawia się następująco: 

1. Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych w placówkach handlowych: 

a) ogólna liczba punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży wynosi 34 w tym: 

b) nielimitowana sprzedaż piwa prowadzona jest w 34 placówkach handlowych, 

c) sprzedaż napojów zawierających od 4,5% do 18% alkoholu odbywa się w 33 punktach, 

d) napoje o zawartości powyżej 18 % alkoholu sprzedawane są w 25 punktach. 

2. Punkty prowadzące sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (gastronomia, ogródki piwne): 

a) ogólna liczba punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży wynosi 10 w tym: 

b) sprzedaż piwa prowadzona jest w 10 miejscach, 

c) napoje o zawartości powyżej 18% alkoholu sprzedawane są w 1 miejscu. 

3. Limit punktów sprzedaży przyjęty Uchwałą Rady Gminy Nr 131/01 z 2001 roku przedstawia się następująco: 

- sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 4,5% przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży wynosi 35 punktów, 

- sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 4,5% przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży wynosi 10 punktów. 

II. PROFILAKTYKA 

Jednym z najważniejszych zadań profilaktycznych jest uświadomienie społeczności lokalnej problemów związanych z alkoholem dotyczących różnych sfer życia. Poprzez akcje uświadamiania dążenie do zmniejszenia ilości spożywanego alkoholu oraz ograniczenie liczby nowych przypadków uzależnień. Celem profilaktyki jest także nieustanne doskonalenie i rozwijanie systemu rozwiązywania problemów alkoholowych. W szczególności działania profilaktyczne powinny być zwrócone w kierunku dzieci i młodzieży. Zapobieganie jest zawsze tańsze i skuteczniejsze niż późniejsze leczenie i ponoszenie skutków. 

Główne cele w zakresie profilaktyki: 

- realizację programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami poprzez szeroko rozumianą działalność kulturalną i sportową (spektakle teatralne, imprezy muzyczne, konkursy, widowiska, koncerty, zajęcia sportowe promujące wolny od nałogów styl życia), 

- kontynuowanie działania świetlic środowiskowych na terenie gminy i pomoc w organizacji dnia dziecka oraz spotkań wigilijnych, dożywianie dzieci z tych świetlic, 

- pomoc w organizacji wypoczynku dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w okresie wakacji oraz w czasie ferii zimowych, 

- prowadzenie działalności wydawniczej, rozpowszechnianie wśród mieszkańców gminy materiałów związanych z problematyką alkoholową, 

- prowadzenie działalności edukacyjnej dotyczącej problemów alkoholowych i narkomanii szczególnie z dziećmi i młodzieżą szkolną , nauczycielami oraz rodzicami, 

- prowadzenie szkoleń dla członków GKRPA, pracowników GOPS-u oraz sprzedawców napojów alkoholowych, 

- analizę na bieżąco sytuacji w zakresie zagrożeń alkoholizmem oraz kontrolę skuteczności podejmowanych działań, 

- finansowanie udziału w ogólnopolskich programach profilaktycznych oraz happeningów profilaktycznych. 

III. DZIAŁANIA W ZAKRESIE POMOCY TERAPEUTYCZNEJ I PRAWNEJ 

1. Kontynuowanie działalności Punktu Konsultacyjnego przy Urzędzie Gminy w Kikole (prowadzonego przez wykwalifikowanego terapeutę) dla osób uzależnionych współuzależnionych oraz ofiar przemocy. 

2. Informowanie o możliwościach i sposobach podjęcia terapii oraz uzyskania pomocy prawnej przez osoby z problemami alkoholowymi i członkom ich rodzin. 

3. Dzieciom i młodzieży dotkniętej następstwami nadużywania alkoholu przez rodziców, zapewnić bezpłatną pomoc psychologiczną i socjoterapeutyczną. 

IV. LECZNICTWO ODWYKOWE 

Zadaniem Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych jest także podejmowanie działań zobowiązujących osoby uzależnione do leczenia odwykowego. Cel ten należy osiągnąć przez: 

- działający Zespół Interwencyjno – Motywacyjny Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, którego zadaniem jest prowadzenie rozmów z osobami nadużywającymi i już uzależnionymi od alkoholu w celu nakłonienia do ograniczenia spożycia alkoholu bądź podjęcia leczenia odwykowego, 

- w przypadkach trudnych, kierowanie osób uzależnionych na badania psychiatryczne, psychologiczne w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia i kierowanie wniosków o przymusowe leczenie odwykowe do Sądu, 

- wspieranie (łącznie z finansowym) lecznictwa odwykowego. 

V. ROLA I MIEJSCE INSTYUCJI I DZIAŁAŃ SPOŁECZNYCH 

Ważną rolę w działaniach profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz promocji zdrowego stylu życia spełniają instytucje i organizacje społeczne. Dlatego też należy: 

- wypracować efektywniejsze normy współpracy działających na terenie Gminy Kikół instytucji ustawowo powołanych do rozwiązywania problemów alkoholowych jak też instytucji którym problem alkoholizmu nie powinien być obojętny (GKRPA, GOPS, Policja, służba zdrowia, szkoły, kluby sportowe, stowarzyszenia, kościoły), 

- zwiększyć informacje o pomocy jaką można uzyskać w klubach abstynenta i grupach AA działających w najbliższej okolicy oraz bardziej propagować ich działalność, 

- wspomagać finansowo tych, którzy realizują programy z zakresu zapobiegania i zwalczania alkoholizmu, mając do tego odpowiednie przygotowanie i bazę, 

- wspierać działania ruchów trzeźwościowych poprzez inspirację mieszkańców gminy do ich powstawania oraz wspomagania ich działalności. 

VI. DOSTĘPNOŚĆ ALKOHOLU 

Rada Gminy Kikół realizując zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dążyć będzie do ograniczania dostępności alkoholi poprzez: 

1. W zakresie wydawania zezwoleń: 

a) bezwzględne przestrzeganie wyznaczonego uchwałą Rady Gminy limitu punktów sprzedaży napojów alkoholowych powyżej 4,5 % alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, 

b) ustalenie odległości 50 m dla punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, mierząc pieszymi ciągami komunikacyjnymi od głównego wejścia sklepu do obiektów szkolnych, 

c) sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży prowadzona jest w sklepach branżowych i ogólnospożywczych. Oznacza to, że kupujący nie może spożywać alkoholu w punkcie sprzedaży jak również w jego obrębie i miejscach użyteczności publicznej, 

d) wydawanie zezwoleń na podstawie wypełnionego arkusza informacyjnego dla danego punktu sprzedaży napojów alkoholowych oraz opinii Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla danego wniosku. 

2. W zakresie cofania zezwoleń: 

a) za łamanie zasad obrotu napojami alkoholowymi zwartymi w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a przede wszystkim sprzedaży napojów alkoholowych nieletnim, nietrzeźwym i pod zastaw, 

b) za zakłócanie porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych w miejscu sprzedaży i najbliższej okolicy, 

c) za wprowadzenie do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł, 

d) za nieprzestrzeganie warunków określonych w zezwoleniu, 

e) za przedstawienie fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim, 

f) za popełnianie przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowych przez osoby odpowiedzialne za działalność podmiotu gospodarczego posiadającego zezwolenie, 

g) podmiot gospodarczy któremu cofnięto zezwolenie może wystąpić z wnioskiem o ponowne zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych nie wcześniej niż po upływie trzech lat od dnia wydania decyzji o jej cofnięciu. 

3. Wydane zezwolenie podlega zwrotowi Gminie w przypadku: 

a) upływu terminu ważności zezwolenia, 

b) likwidacja punktu, 

c) zmiany rodzaju działalności punktu lub podmiotu gospodarczego, któremu wydano zezwolenie, 

d) nie dokonania w określonym terminie kolejnej wpłaty za zezwolenie. 

VII. DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA 

1. Określone w „ Programie” zasady i kryteria podlegać będą kontroli w zakresie: 

a) wydanych zezwoleń, 

b) przestrzegania przez podmioty gospodarcze warunków określonych w ustawie i uchwałach Rady Gminy. 

2. Uprawnionymi do kontroli są: 

- osoby upoważnione przez Wójta Gminy(członkowie GKRPA, strażnicy gminni), 

- Policja Państwowa, 

- Państwowa Inspekcja Handlowa, 

- Państwowa Inspekcja Pracy, 

- Państwowy Terenowy Inspektor Sanitarny. 

VIII. ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW 

Za udział w pracach Komisji przysługuje wynagrodzenie miesięczne brutto w wysokości: 

a) 300,00 zł. przewodniczący Komisji, 

b) 240,00 zł. dla członka Komisji. 

c) podstawę do wypłaty wynagrodzeń stanowi sporządzona lista obecności podpisana przez Przewodniczącego Komisji. 

d) członkom komisji przysługuje zwrot kosztów podróży za przeprowadzenie kontroli p-któw sprzedaży alkoholu. 


IX. PLAN WYDATKÓW GKRPA NA ROK 2011 

 

PRZECIWDZIAŁANIE ALKOHOLIZMOWI

Lp.

Zadania

Paragraf

Koszt

1

Prowadzenie punktu konsultacyjnego dla osób uzależnionych i ofiar przemocy

4300

4000,00 

2

Utrzymanie świetlic środowiskowych na terenie gminy:
- płace
- dożywianie
- doposażenie


4170
3110
4210


21 000,00 
5 000,00 zł
3 000,00 zł

3

Koszty funkcjonowania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
- wynagrodzenia
- szkolenia
- zakup materiałów biurowych
- delegacje

dla 5-ciu członków

4170
4700
4210
4410

21 000,00 zł
2000,00 zł
300,00 zł
600,00 zł

4

Profilaktyka:
- udział w programie
„Zachowaj Trzeźwy Umysł” i „Trzymaj formę”
- spektakle profilaktyczne



4300
4300



1600,00 zł
9700 ,00 zł

5

Wigilia dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych.

4210

5 000,00 zł

6

Organizacja imprez w świetlicach środowiskowych:
- Dzień Dziecka
- Półkolonie letnie
- Andrzejki

4210
4210
4210

1 000,00 zł
1 000,00 zł
1 000,00 zł

7

Szkolenia:
- dla właścicieli sklepów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.
- dla nauczycieli, rodziców


4700
4700


800,00 zł
400,00 zł

8

Zakup literatury i materiałów o tematyce profilaktycznej.

4210

200,00 zł

9

Dofinansowanie dojazdów do ośrodków odwykowych osobom uzależnionym.

3110

400,00 zł

10

ZUS I
ZUS II

4110
4120

3000,00 zł
1000,00 zł

Suma: 82 000,00 zł Słownie: osiemdziesiąt dwa tysiące złotych 00/100

 

4120

1 000,00 

                                                                                                

4170

42 000,00 

 

4210

11 500,00 

 

4110

3 000,00 

 

4300

15 300,00 

 

4410

600,00 

 

4700

3 200,00 

 

3110

5 400,00 

 

 

PRZECIWDZIAŁANIE NARKOMANII

Lp.

Zadania

Paragraf

Koszt

1

Zakup materiałów informacyjnych (broszur, ulotek, filmów i innych publikacji), o tematyce antynarkotykowej do placówek oświatowych.

4210

500,00 zł

2

Warsztaty dla rodziców ,,Jak poznać, że dziecko ma kontakt z narkotykami”

4300

3000,00 

3

szkolenia

4700

1000,00 zł

4

Organizacja i nagrody na turniej szachowy dla dzieci i młodzieży pod hasłem „Gram- nie ćpam”

4210

1000,00 zł

5

Spektakle profilaktyczne

4300

2500,00 zł

Razem: 8 000,00 zł Słownie: osiem tysięcy złotych 00/100

 

4120

1 500,00 

                                                                                          

4300

5 500,00 

 

4700

1 000,00 

 

RAZEM

8 000,00