5. ZASADY GOSPODAROWANIA PRZESTRZENIĄ GMINY KIKÓŁ

(jako obligatoryjne wytyczne dla miejscowych planów i programów)

5.1. Zasady gospodarowania przestrzenią gminy KIKÓŁ w aspekcie ochrony wartości kulturowych

5.1.1. Obiekty wpisane do rejestru zabytków i planowane do wpisu

Obiekty wpisane do rejestru zabytków oraz obiekty planowane do wpisu do rejestru zabytków muszą być ujawnione w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego zarówno w części graficznej jak i części tekstowej planów. Jednocześnie w odniesieniu do tych obiektów plany zagospodarowania przestrzennego (w oparciu o przepisy prawa określone na wstępie niniejszego opracowania) winny zawierać zapisy informujące o tym, iż obiekty wpisane do rejestru zabytków podlegają bezpośrednim decyzjom działającej w imieniu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - Delegatury Służby Ochrony Zabytków we Włocławku, m.in. w zakresie uzgadniania dokumentacji projektowych (koncepcji, projektów zagospodarowania terenu, projektów budowlanych i wykonawczych), wydawania zezwoleń na remonty, budowę, nowe podziały geodezyjne, prace rewaloryzacyjne, wprowadzanie nowych funkcji itp. oraz wydawania zezwoleń na prowadzenie prac i nadzory.

Szczególnego traktowania wymagają założenia przestrzenne (kościelne, dworsko - parkowe , zespół cukrowni) - jako układy jednorodne przestrzennie, stanowiące dominanty przestrzenne wymagają profesjonalnych działań remontowo - konserwatorskich i rewaloryzacyjnych.

Uzgodnienia konserwatorskie obowiązują także w odniesieniu do związanych z tymi obiektami i zespołami stref „E” - ochrony ekspozycji.


5.1.2. Obiekty o wartościach kulturowych do ochrony w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego

Obejmują wszystkie obiekty nie wpisane do rejestru zabytków tj. stanowiska archeologiczne z wykazu stanowisk oraz pozostałe obiekty nie wpisane do rejestru zabytków. W oparciu o przepisy prawa określone we wstępie do niniejszego opracowania, obiekty te winny być ujawnione w części graficznej i tekstowej miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z informacją, iż wszelkie działania w ich obrębie muszą być poprzedzone opinią działającej w imieniu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - Delegatury Służby Ochrony Zabytków we Włocławku.


5.1.3. Ustalenia konserwatorskich warunków zabudowy i zagospodarowania terenu

5.1.3.1. Zapisy obowiązkowe dla stanowisk archeologicznych

  • roboty ziemne takie jak : budowy dróg, kanalizacji, wodociągów, gazyfikacji, telefonizacji, przedsięwzięcia melioracyjne, regulacje rzek i budowy zbiorników wodnych itp., prowadzone w obrębie stanowisk archeologicznych i na obszarach występowania stanowisk archeologicznych podlegają uzgodnieniu z działającą w imieniu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - Delegaturą Służby Ochrony Zabytków we Włocławku;

  • do ustaleń realizacyjnych należy wnieść inwestorski obowiązek poniesienia kosztów odnośnie archeologicznych prac ratowniczych, powierzchniowych i wykopaliskowych oraz nadzorów archeologicznych odnośnie przedsięwzięć związanych z robotami ziemnymi podejmowanymi na obszarach i w strefach stanowisk archeologicznych.

5.1.3.2. Dla pozostałych obiektów jako obowiązujące wprowadza się strefy:

A - „ŚCISŁEJ OCHRONY KONSERWATORSKIEJ”

dotyczy obiektów zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków - według granic określonych wpisem do rejestru zabytków

E - „OCHRONY EKSPOZYCJI”

dotyczy obszarów bezpośrednio przylegających do obiektów i zespołów zabytkowych, związanych z ich ekspozycją


Obszar ochrony krajobrazu kulturowego.

W stosunku do wymienionych stref i w obszarze proponowanego parku kulturowego, w oparciu o podstawy prawne wymienione na wstępie niniejszego opracowania obowiązują następujące zasady:

  1. Obowiązek przestrzegania nadzorów i uzgadniania koncepcji, projektów i planów realizacyjnych dot. obiektów i zespołów zabytkowych oraz związanych z nimi stref „E” a także obowiązek opracowywania inwentaryzacji budynków o wartościach historycznych (wymienionych w niniejszym opracowaniu) każdorazowo przed wydaniem decyzji na rozbiórkę lub rozbudowę;

  2. Ochrona historycznego rozplanowania z uwzględnieniem występujących w terenie podziałów parcelacyjnych, linii rozgraniczających dróg, linii historycznej zabudowy, osi kompozycyjnych, powiązań widokowych, dominant przestrzennych, ukształtowania siedlisk (zagród) itp.;

  3. Dobra kontynuacja miejscowej tradycji budowlanej przy wymianie i wprowadzaniu nowej zabudowy skalą i charakterem zharmonizowanej z otoczeniem.


5.2. Zasady gospodarowania przestrzenią w zakresie wprowadzania ładu przestrzennego gminy Kikół


Zakłada się rozwój osadnictwa w oparciu o wykształcone jednostki, tj. zespoły wsi i skupione wsie na terenach preferowanych pod rozwój budownictwa mieszkalnego.

Zabudowa wielorodzinna winna odchodzić od zabudowy blokowej na rzecz budownictwa o architekturze zróżnicowanej, noszącej cechy wyróżniające domy regionu, zarówno w bryle jak i w detalu architektonicznym.

W terenach wiejskich nowa zabudowa mieszkalna jak i zagrodowa winna być realizowana w obszarach preferowanych pod rozwój osadnictwa, na działkach o powierzchniach większych

Dla zabudowy jednorodzinnej preferuje się działki o powierzchni 1500 m2.

Osiedla winny być realizowane w oparciu o miejscowe plany zagospodarowania, zapewniające kompozycję przestrzenną, wyposażenie w infrastrukturę społeczną
i techniczną.

Obiekty usługowe również winny odchodzić od bryły klockowej. Architektura tych obiektów winna wyróżniać się estetyką zewnętrzną i wewnętrzną. Obiekty usługowe projektować na większych działkach, co pozwoli na otoczenie tych budynków zielenią zróżnicowaną, oraz zapewni program urządzeń towarzyszących takich jak parkingi, swobodne dojścia, reklamy, itp.

5.3. Zasady gospodarowania rolniczą przestrzenią produkcyjną gminy Kikół

5.3.1. W obszarach o zróżnicowanej żyzności i wartości bonitacyjnej gleb klas III - IVb

W obszarach o najwyższej urodzajności i wartości bonitacyjnej gleb klasy IIIb-IVb, podlegających ochronie ustawowej

- nie wskazana jest:

  • lokalizacja zabudowy oraz budowli i urządzeń nie związanych z działalnością rolniczą,

  • rozdrabnianie istniejących struktur obszarowych gospodarstw rolnych poprzez wprowadzanie nowych podziałów geodezyjnych,

  • lokalizacja dużych form przemysłowych chowu zwierząt gospodarskich w systemie bezściołowym.

- preferuje się:

  • modernizację i rozbudowę istniejących siedlisk rolniczych dostosowując ich kubaturę do charakteru produkcji

  • rozwój wielobranżowego drobnego przetwórstwa rolno-spożywczego o wysokich technologiach przetwarzania

  • likwidację szachownicy gruntów rolnych poprzez scalanie i koncentrację ziemi, celem tworzenia silnych struktur obszarowych gospodarstw rolnych, zdolnych do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej

  • tworzenie obszarowo dużych gospodarstw jako potentatów produkcji rolnej o charakterze towarowym, dostosowując jakość produkcji płodów rolnych do norm i standardów europejskich,

  • rozwój przedsiębiorczości lokalnej jako inkubatorów lokalnego ożywienia gospodarczego w kierunku specjalizacji produkcji jej jakości, konkurencyjności i przetwarzania.

5.3.2. W obszarach rolnych o niskiej wartości bonitacyjnej gleb
klas VI - VIRz,

Obszary rolne o niskiej wartości bonitacyjnej gleby klas VI-VIRz, które z racji niskiej produkcyjności i osiąganych efektów ekonomicznych, nie kwalifikują się do użytkowania rolniczego. Docelowo powinny zmienić sposób użytkowania np. przeznaczyć je pod dolesienia i zalesienia, a obszary cenne przyrodniczo krajobrazowo pod rozwój turystyki i agroturyzmu.

  • - zaleca się wprowadzanie:

  • scaleń i koncentracji gruntów ornych celem tworzenia silnych struktur obszarowych gospodarstw rolnych, zdolnych do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej,

  • modernizacji i rozbudowy istniejących siedlisk rolniczych, dostosowując ich standard do rozwoju agroturyzmu,

  • rozwoju drobnego przetwórstwa rolno - spożywczego o wielobranżowym profilu przetwarzania.

  • Ponadto w obszarach tych nie wskazane jest:

  • wznoszenie obiektów i budowli, których rodzaj i charakter produkcji może stanowić zagrożenie dla otoczenia jak i środowiska przyrodniczego,

  • lokalizowanie dużych ferm typu przemysłowego w systemie bezściołowym.

5.4. Zasady gospodarowania zasobami przyrody gminy Kikół


Osiągnięcie przedstawionych celów związanych z utrzymaniem i wzbogaceniem zasobów przyrodniczych gminy Kikół, wymagać będzie wielu zmian w dotychczasowym sposobie gospodarowania. Podstawowy zakres tych zmian oraz niezbędne działania jakie należy podjąć można ująć następująco:

  • należy bezwzględnie respektować przepisy statutu określającego sposób gospodarowania w obrębie terenów wchodzących w skład Obszaru Chronionego Krajobrazu Drumliny Zbójeńskie (Uchwała WRN we Włocławku nr XX/92/83 z dnia 16.06.1983 r) – opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego Nr 19 poz. 117 z 1999 roku.

  • uznać jako użytki ekologiczne i objąć ochroną prawną kompleksy łąkowo-bagienne położone w obrębie wszystkich rynien subglacjalnych oraz zagłębień wytopiskowych. Dotyczy to zwłaszcza kompleksów: Ciełuchowo, Lubin, Moszczonne, Buchowo, Trutowo, Jarczechowo, Konotopie.

  • docelowo zalesić wszystkie grunty klas V i VI, które nie wchodzą w skład terenów planowanych pod zainwestowanie

  • upowszechnić zasadę wprowadzania na działki o funkcjach mieszkalno-usługowych oraz rekreacyjnych trwałej szaty roślinnej, obejmującej minimum 50 % ich powierzchni

  • na gruntach ornych klas I-IVb wprowadzić kompleksy wysokiej zieleni śródpolnej. Dotyczyć to powinno zwłaszcza terenów o dużych spadkach (powyżej 5 %)

  • objąć ochroną wszystkie istniejące oczka wodne i tereny trwale podmokłe. Powinny być one docelowo wyłączone z systemu melioracyjnego

  • wprowadzić dodatkowe kompleksy roślinności (zadrzewienia i zakrzewienia) w strefach brzegowych jezior. Wraz z istniejącą roślinnością stanowić będą ekologiczne strefy buforowe wokół zbiorników wód powierzchniowych. Dotyczy to zwłaszcza jezior otoczonych terenami o dużych spadkach

  • rozwiązać problem gospodarki wodno-ściekowej na terenach wiejskich

  • rozwiązać problem gospodarowania odpadami stałymi, tak aby zlikwidować system dzikich wysypisk

  • zapewnić praktyczną ochronę parkom podworskim, a docelowo odtworzyć ich skład florystyczny i układ przestrzenny

  • stworzyć warunki organizacyjne oraz preferencje sprzyjające rozwojowi rolnictwa ekologicznego

  • podjąć działania mające na celu podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa gminy

  • poprawę walorów estetyczno-krajobrazowych osiedli wiejskich realizować poprzez preferowanie odpowiednich rozwiązań architektoniczno - przestrzennych dla obiektów budowanych na terenie gminy


5.5. Wnioski do planów nadrzędnych

5.5.1. Wnioski do planu wojewódzkiego

Wnioskami do planu wojewódzkiego będą zadania do realizacji celów publicznych o znaczeniu ponad lokalnym w tym wypadku o znaczeniu wojewódzkim, a mianowicie będzie to:

  1. usprawnienie tj. uregulowanie stosunków wodnych gminy na glebach dobrych dotyczy to przestarzałej niesprawnej jednostronnej melioracji

  2. promocja gminy Kikół dotycząca możliwości rozwoju funkcji turystyczno – rekreacyjnej:

  1. rejon turystyczny nad jeziorami Sumin, Kikolskie i Konotopskie

  2. tereny turystyczne nad jeziorem Steklin

  3. tereny turystyczne nad jeziorem Moszczonne


5.5.2. Wnioski do planu krajowego

Wnioskiem do planu krajowego jest wprowadzenie do układu komunikacyjnego gminy drogi ekspresowej, która została wyznaczona przez Radę Ministrów Rozporządzeniem z dnia 23 stycznia 1996 r. w sprawie ustalenia kierunkowego układu autostrad i dróg ekspresowych w Polsce (Dz. U. Nr 112 poz. 63).