Zarządzenie Nr 32/2011
Wójta Gminy Kikół

z dnia 17 maja 2011 r.

w sprawie: zasad sporządzania skonsolidowanego bilansu Gminy Kikół za 2010 rok 

Na podstawie art. 33 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz § 14 - 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006r, w sprawie: szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020 z późn. zm.) w związku z § 27 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128 poz. 861) 

zarządzam, co następuje: 

§ 1. Konsolidacja bilansu Gminy obejmuje poniżej wymienione jednostki organizacyjne: 

1) Urząd Gminy w Kikole – bilans z wykonania budżetu gminy i bilans jednostki, 

2) Gminny Zespół Ekonomiczno – Administracyjny Placówek Oświatowych w Kikole – bilans jednostki, 

3) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Kikole – bilans jednostki, 

4) Samorządową Instytucję Kultury – Gminną Bibliotekę Publiczną w Kikole – bilans, 

§ 2. Bilans z wykonania budżetu gminy jest sprawozdaniem jednostki dominującej. 

§ 3. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe dokonywane jest metodą konsolidacji pełnej, polegającej na sumowaniu w pełnej wartości, poszczególnych pozycji odpowiednich sprawozdań jednostkowych jednostki dominującej i jednostek zależnych, dokonaniu wyłączeń oraz innych korekt konsolidacyjnych w zakresie wzajemnych powiązań kapitałowych i rozrachunków. 

§ 4. Jednostki wymienione w § 1 sporządzają bilanse jednostkowe w terminie do 31 marca roku następnego w złotych i w groszach i przekazują do Skarbnika Gminy wraz z informacją zawierającą istotne dane i objaśnienia mające wpływ na sytuację majątkową i finansową jednostki. 

1) Dla celów konsolidacji bilansu jednostki samorządu terytorialnego ustala się co następuje: 

- bilans z wykonania budżetu sporządza się na druku wg załącznika Nr 4, a bilanse jednostek budżetowych wg załącznika Nr 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.07.2006 r. w sprawie: szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020) oraz bilans samorządowej instytucji kultury – Gminnej Biblioteki Publicznej w Kikole na druku wg załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). 

2) Przyjmuje się, że za 2010r. bilans skonsolidowany jednostki samorządu terytorialnego zostanie sporządzony na druku – załączniku Nr 7 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 28.07.2006 r. w sprawie: szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020). 

3) W związku z wyłączeniami należności i zobowiązań między jednostkami objętymi konsolidacją ustala się do bilansu za 2010r. druk opisujący takie zdarzenia i stanowi on załącznik nr 1 do w/w zarządzenia. 

§ 5. Przed sporządzeniem bilansu skonsolidowanego należy: 

1) nanieść poszczególne pozycje z bilansów jednostkowych na arkusz konsolidacyjny bilansów jednostek na wzór wg załącznika Nr 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 28.07.2006r. w sprawie: szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006r. Nr 142 poz. 1020), 

2) dokonać korekt i wyłączeń, 

3) w razie wystąpienia korekt, na wcześniej ustalonym wzorze druku, nanieść dokonane korekty i wyłączenia na arkusz konsolidacyjny bilansu jednostek organizacyjnych Gminy i dokonać odpowiednich podsumowań. Arkusz konsolidacyjny po nadaniu numeru z uwzględnieniem korekt i wyłączeń stanowić będzie załącznik do bilansu (załącznik nr 2 do w/w zarządzenia), 

4) sporządzić skonsolidowany bilans wg obowiązującego wzoru w terminie 3 miesięcy od daty otrzymania ostatniego sprawozdania podlegającego konsolidacji. 

§ 6. Dokumentacja konsolidacji podlega ochronie i przechowywaniu w siedzibie Urzędu Gminy wg ogólnych zasad zawartych w przepisach rozdziału 8 ustawy o rachunkowości. 

§ 7. W zakresie nieuregulowanym niniejszym Zarządzeniem mają zastosowanie odpowiednie przepisy ustawy o rachunkowości, rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie: szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych. 

§ 8. Traci moc Zarządzenie Nr 31/2010 Wójta Gminy Kikół z dnia 10 maja 2010r. 

§ 9. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma zastosowanie do sporządzenia bilansu skonsolidowanego za 2010 rok. 


Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 32/2011
Wójta Gminy Kikół
z dnia 17 maja 2011 r.

Wyłączenia wzajemnych należności i zobowiązań między jednostkami objętymi konsolidacją na dzień 31.12.2010 r. 

 

 

Kwoty bilansów jednostek objętych konsolidacją

Budżet

Budżet

Kwoty podlegające eliminacji-ogółem

 

 

Wn

Ma

Wn

Ma

Wn

Ma

AKTYWA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PASYWA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 32/2011
Wójta Gminy Kikół
z dnia 17 maja 2011 r.

Arkusz konsolidacyjny bilansów jednostek sfery budżetowej 

 

AKTYWA

BUDŻET

JEDNOSTKI BUDŻETOWE - BILANS ZBIORCZY*

BIBLIOTEKA

RAZEM

1

2

3

4

6

A Aktywa trwałe

 

 

 

 

A.I. Wartości niematerialne i prawne

 

 

 

 

A. II Wartość firmy jednostek podporządkowanych

 

 

 

 

A. III. Rzeczowe aktywa trwałe

 

 

 

 

A.III.1.1. Grunty

 

 

 

 

A.III.1.2. Budynki, lokale i obiekty inżynierii lądowej i wodnej

 

 

 

 

A.III.1.3 Pozostałe środki trwałe

 

 

 

 

A.III.1.4 Inwestycje(środki trwałe w budowie)

 

 

 

 

A.III.1.5 Środki przekazane na poczet inwestycji(środków trwałych w budowie)

 

 

 

 

A.IV Długoterminowe aktywa finansowe

 

 

 

 

A.IV.1.1. Akcje i udziały

 

 

 

 

A.IV.1.2. Papiery wartościowe długoterminowe

 

 

 

 

A.IV.1.3. Inne

 

 

 

 

A.V Należności finansowe długoterminowe

 

 

 

 

A.VI Wartość mienia zlikwidowanych jednostek

 

 

 

 

B Aktywa obrotowe

 

 

 

 

B.I Zapasy

 

 

 

 

B.II Należności i roszczenia

 

 

 

 

B.III Należności finansowe krótkoterminowe

 

 

 

 

B.IV Środki pieniężne

 

 

 

 

B.V Krótkoterminowe papiery wartościowe

 

 

 

 

C Rozliczenia międzyokresowe

 

 

 

 

D Inne aktywa

 

 

 

 

SUMA AKTYWÓW

 

 

 

 

PASYWA

BUDŻET

JEDNOSTKA BUDŻETOWA

BIBLIOTEKA

OŚRODEK KULTURY

A Fundusz

 

 

 

 

A.I Fundusz jednostek

 

 

 

 

A.II Skumulowana nadwyżka lub niedobór budżetu (+,-)

 

 

 

 

A.III Nadwyżka lub niedobór budżetu(+,-)

 

 

 

 

A.IV Wyniki finansowe roku bieżącego

 

 

 

 

A.IV.1.1 Zysk netto (+)

 

 

 

 

A.IV.1.2 Strata netto (-)

 

 

 

 

A.V Wyniki finansowe lat ubiegłych

 

 

 

 

A.V.1.1 Zysk netto (+)

 

 

 

 

A.V.1.2 Strata netto (-)

 

 

 

 

A.VI Kapitał mniejszości

 

 

 

 

A.VII Pozostałe pozycje

 

 

 

 

B Zobowiązania długoterminowe

 

 

 

 

B.I Zobowiązania finansowe długoterminowe

 

 

 

 

B.II Pozostałe zobowiązania długoterminowe

 

 

 

 

C Zobowiązania krótkoterminowe i fundusze specjalne

 

 

 

 

C.I Zobowiązania finansowe krótkoterminowe

 

 

 

 

C.II Pozostałe zobowiązania krótkoterminowe

 

 

 

 

C.III Rezerwy na zobowiązania

 

 

 

 

C.IV Fundusze specjalne

 

 

 

 

D Rozliczenia międzyokresowe

 

 

 

 

E Ujemna wartość jednostek podporządkowanych

 

 

 

 

F Inne pasywa

 

 

 

 

SUMA PASYWÓW