Uchwała Nr III/10/2010
Rady Gminy Kikół

z dnia 30 grudnia 2010 r.

w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków 

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. z 2001 r. Dz.U. Nr 142 poz. 1591 ze zm. 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz.1457, z 2006r Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337 z 2007 r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz.974 Nr 173 poz.1218; z 2008r. Nr 180, poz.1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675) oraz art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568 ze zm. 2004 r. Nr 96 poz.959, Nr 238 poz. 2390 z 2006 r. Nr.50 poz.362, Nr 126 poz.875, z 2007 r. Nr 192 poz.1394 z 2009 r. Nr 31 poz. 206 i Nr 97 poz. 804r, z 2010 r. Nr 75 poz. 474, Nr 130 poz. 871), 

Rada Gminy Kikół uchwala, co następuje: 

§ 1. 1. Uchwała określa: 

1)warunki ubiegania się o dotację na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków; 

2)rodzaj danych i informacji, które należy zawrzeć we wniosku o dotację; 

3)tryb postępowania z wnioskiem o udzielenie dotacji; 

4)sposób ewidencjonowania i upowszechniania informacji o udzielonych dotacjach. 

2. Znaczenie użytych w uchwale pojęć dotyczących zabytków lub czynności z nimi związanych określają przepisy ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. 

3. Ilekroć w uchwale jest mowa o: 

1)pracach lub robotach budowlanych przy zabytku - należy przez to rozumieć prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków; 

2)beneficjencie - należy przez to rozumieć podmiot, któremu na zasadach określonych niniejszą uchwałą może być przyznana dotacja z budżetu Gminy Kikół na prace lub roboty budowlane przy zabytku; 

3)środkach publicznych - należy przez to rozumieć publiczne środki finansowe określone przepisami o finansach publicznych. 

§ 2. 1. Z budżetu Gminy Kikół mogą być udzielane dotacje celowe na sfinansowanie prac lub robót budowlanych przy zabytku ruchomym lub nieruchomym, jeżeli zabytek ten łącznie spełnia następujące kryteria: 

1)znajduje się na stałe na obszarze Gminy Kikół; 

2)jest wpisany do rejestru zabytków. 

2. Dotacja na prace lub roboty budowlane przy zabytku może finansować nakłady obejmujące: 

1)sporządzenie ekspertyz technicznych i konserwatorskich; 

2)przeprowadzenie badań konserwatorskich lub architektonicznych; 

3)wykonanie dokumentacji konserwatorskiej; 

4)opracowanie programu prac konserwatorskich i restauratorskich; 

5)wykonanie projektu budowlanego zgodnie z przepisami prawa budowlanego; 

6)sporządzenie projektu odtworzenia kompozycji wnętrz; 

7)zabezpieczenie, zachowanie i utrwalenie substancji zabytku; 

8)stabilizację konstrukcyjną części składowych zabytku lub ich odtworzenie w zakresie niezbędnym dla zachowania tego zabytku; 

9)odnowienie lub uzupełnienie tynków i okładzin architektonicznych albo ich całkowite odtworzenie, z uwzględnieniem charakterystycznej dla tego zabytku kolorystyki; 

10)odtworzenie zniszczonej przynależności zabytku, jeżeli odtworzenie to nie przekracza 50% oryginalnej substancji tej przynależności; 

11)odnowienie lub całkowite odtworzenie okien, w tym ościeżnic i okiennic, zewnętrznych odrzwi i drzwi, więźby dachowej, pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych; 

12)modernizację instalacji elektrycznej w zabytkach drewnianych lub w zabytkach, które posiadają oryginalne, wykonane z drewna części składowe i przynależności; 

13)wykonanie izolacji przeciwwilgociowej; 

14)uzupełnianie narysów ziemnych dzieł architektury obronnej oraz zabytków archeologicznych nieruchomych o własnych formach krajobrazowych; 

15)działania zmierzające do wyeksponowania istniejących, oryginalnych elementów zabytkowego układu parku lub ogrodu; 

16)zakup materiałów konserwatorskich i budowlanych, niezbędnych do wykonania prac i robót przy zabytku wpisanym do rejestru, o których mowa w pkt 7-15; 

17)zakup i montaż instalacji przeciwwłamaniowej oraz przeciwpożarowej i odgromowej. 

§ 3. 1. Osoba fizyczna lub jednostka organizacyjna posiadająca tytuł prawny do zabytku wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego może ubiegać się o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Kikół. 

2. Dotacja może być udzielona na sfinansowanie prac lub robót przy zabytku, które wnioskodawca zamierza wykonać w roku złożenia wniosku o udzielenie dotacji. 

3. Na zasadach określonych w niniejszej uchwale wnioskodawca może równocześnie wystąpić z kilkoma wnioskami o dotacje do prac lub robót budowlanych przy więcej niż jednym zabytku. 

§ 4. 1. Dotacja z budżetu Gminy Kikół na wykonanie prac lub robót budowlanych przy jednym i tym samym zabytku może być udzielona w wysokości do 80% ogółu nakładów koniecznych na te prace lub roboty. 

2. W przypadku gdy beneficjent na prace lub roboty budowlane przy zabytku otrzymuje również inne środki publiczne, kwota dotacji przyznanej z budżetu Gminy Kikół wraz z kwotami przyznanych na ten cel innych środków publicznych nie może przekraczać 100% nakładów koniecznych na wykonanie tych prac lub robót. 

§ 5. 1. We wniosku o przyznanie dotacji należy wskazać: 

1)imię, nazwisko, miejsce zamieszkania wnioskodawcy lub nazwę, adres i siedzibę wnioskodawcy będącego jednostką organizacyjną; 

2)dane obiektu uwidocznione w rejestrze zabytków; 

3)fotograficzną dokumentację zabytku; 

4)dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do władania zabytkiem; 

5)decyzję właściwego organu ochrony zabytków zezwalającą na przeprowadzenie prac lub robót budowlanych przy zabytku oraz projekt i pozwolenie na budowę, gdy wniosek dotyczy prac lub robót budowlanych przy zabytku nieruchomym lub program prac, gdy wniosek dotyczy prac przy zabytku ruchomym; 

6)wnioskowaną kwotę dotacji i proponowany termin jej przekazania; 

7)zakres prac lub robót budowlanych, które mają być objęte dotacją; 

8)termin zakończenia prac objętych wnioskiem; 

9)harmonogram i kosztorys przewidywanych prac lub robót budowlanych ze wskazaniem źródeł ich finansowania; 

10)informację o środkach publicznych przyznanych z innych źródeł na te same prace lub roboty budowlane przy zabytku oraz informację o wystąpieniu o takie środki złożonym do innych podmiotów; 

11)wykaz prac lub robót budowlanych wykonanych przy danym zabytku w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku z podaniem łącznej wysokości nakładów, w tym wysokości i źródeł dofinansowania otrzymanego ze środków publicznych; 

12)określenie organu, u którego ubiega się o dotację. 

2. Formularz wniosku o udzielenie dotacji stanowi załącznik do niniejszej uchwały. 

§ 6. 1. Wnioski o dotację kieruje się do Wójta Gminy Kikół. 

2. Wnioski o przyznanie dotacji po ich przekazaniu Wójtowi są przedstawiane do zaopiniowania komisji Rady Gminy Kikół właściwej do spraw kultury oraz komisji właściwej do spraw budżetu. 

§ 7. Dotację przyznaje Rada Gminy Kikół w uchwale określającej: 

1)nazwę podmiotu otrzymującego dotację; 

2)prace lub roboty budowlane przy obiekcie zabytkowym, na których wykonanie przyznano dotację; 

3)kwotę dotacji do przekazania w danym roku budżetowym. 

§ 8. Uwzględniając § 7 uchwały oraz dane z wniosku o dotację, Wójt Gminy Kikół zawiera z beneficjentem Umowę. 

§ 9. Dotacja wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlega zwrotowi na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych. 

§ 10. Wójt prowadzi zestawienie danych o udzielonych dotacjach oraz informuje inne organy uprawnione do udzielania dotacji na prace lub roboty budowlane przy zabytkach o dotacjach przyznanych przez Radę Gminy Kikół. 

§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kikół. 

§ 12. Traci moc Uchwała Nr XLII/275/2010 Rady Gminy Kikół z dnia 29 października 2010 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków. 

§ 13. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego. 


Załącznik do Uchwały Nr III/10/2010
Rady Gminy Kikół
z dnia 30 grudnia 2010 r.

WNIOSEK O UDZIELENIE W ROKU ........... DOTACJI CELOWEJ NA PRACE KONSERWATORSKIE, RESTAURATORSKIE LUB ROBOTY BUDOWLANE PRZY ZABYTKU WPISANYM DO REJESTRU ZABYTKÓW ZNAJDUJĄCYM SIĘ NA TERENIE GMINY KIKÓŁ 

1. WNIOSKODAWCA 

 

OSOBA FIZYCZNA

Imię i nazwisko:

..................................................................................................................................................................................

Adres (gmina miejscowość, kod pocztowy, ulica, nr telefonu, e-mail):

..................................................................................................................................................................................

Tytuł prawny do zabytku:

..................................................................................................................................................................................

NIP: ........................................................................

JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA

Pełna nazwa wnioskodawcy:

..................................................................................................................................................................................

Adres (gmina miejscowość, kod pocztowy, ulica, nr telefonu, e-mail):

..................................................................................................................................................................................

Tytuł prawny do zabytku:

..................................................................................................................................................................................

Forma organizacyjno-prawna:

..................................................................................................................................................................................

Nr własciwego rejestru/ewidencji i data wpisu (jeżeli podlega wpisowi):

..................................................................................................................................................................................

NIP: ........................................................................

REGON: ........................................................................

Osoba upoważniona do reprezentowania Wnioskodawcy (zgodnie z danymi rejestrowanymi, uchwałami, potwierdzeniami aktu utworzenia):

..................................................................................................................................................................................

Konto bankowe Wnioskodawcy (nazwa banku, adres, nr konta):

..................................................................................................................................................................................

2. DANE O ZABYTKU 

 

Nazwa zabytku:

..................................................................................................................................................................................

Dokładny adres, w którym zabytek się znajduje:

..................................................................................................................................................................................

Nr w rejestrze zabytków i data wpisu: ....................................................................................................................

Nieruchomość ujawniona w Księdze Wieczystej:

..................................................................................................................................................................................

3. ZAKRES PRAC LUB ROBÓT BUDOWLANYCH 

 

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

4. UZASADNIENIE CELOWOŚCI PRAC I ROBÓT 

 

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................

5. UZYSKANIE POZWOLENIA 

 

POZWOLENIE NA PRZEPROWADZENIE PRAC KONSERWATORSKICH, RESTAURATORSKICH LUB ROBÓT BUDOWLANYCH PRZY ZABYTKU:

wydane przez:

..................................................................................................................................................................................

numer: ....................................

data: ....................................

POZWOLENIE NA BUDOWĘ:

wydane przez:

..................................................................................................................................................................................

numer: ....................................

data: ....................................

6. TERMIN REALIZACJI 

 

Planowany termin rozpoczęcia: ........................................................................

Planowany termin zakończenia: ........................................................................

7. OKREŚLENIE WYSOKOŚCI DOTACJI, O KTÓRĄ UBIEGA SIĘ WNIOSKODAWCA 

 

 


     KWOTA     

PROCENT
CAŁOŚCI
KOSZTÓW

Ogólny koszt prac objętych wnioskiem

 

100%

Koszty własne poniesione/planowane do poniesienia przez wnioskodawcę

 

 

Wysokość dotacji, o która ubiega się wnioskodawca

 

 

Inne podmioty, u których Wnioskodawca ubiega się lub otrzymał dotacje na prace objęte wnioskiem

 

 

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

4.

 

 

5.

 

 

8. WYKAZ PRAC KONSERWATORSKICH LUB ROBÓT WYKONYWANYCH PRZY ZABYTKU W OKRESIE OSTATNICH 3 LAT KALENDARZOWYCH POPRZEDZAJĄCYCH ZŁOŻENIE WNIOSKU 

 

 ROK 

ZAKRES
PRZEPROWADZONYCH PRAC

PONIESIONE
WYDATKI

DOTACJE ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH (WYSOKOŚĆ I ŹRÓDŁO POZYSKANYCH ŚRODKÓW)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW WYMAGANYCH DO WNIOSKU 

1. Potwierdzenie tytułu prawnego do zabytku. 

2. Aktualny wypis z rejestru zabytków. 

3. Harmonogram i kosztorys przewidywanych prac lub robót. 

4. Wypis z właściwego rejestru lub ewidencji. 

5. Potwierdzenie wpisu objektu do Księgi Wieczystej, w przypadku zabytku nieruchomego (dotyczy wyłącznie nieruchomości posiadającej księgę wieczystą). 

6. Pozwolenie na budowę, jeżeli prace wymagają takiego pozwolenia. 

10. OŚWIADCZENIE 

Niniejszym oświadczam, ze wszystkie dane ujęte we wniosku i załącznikach sa zgodne ze stanem faktycznym. 

 

                                                                 

..........................................................

                                                                 

Data i podpis

11. PODPIS WNIOSKODAWCY 

 

..........................................................

..........................................................

miejscowość i data

pieczęć i podpis

 


Uzasadnienie

Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami nałożyła na jednostki samorządu terytorialnego poszczególnych szczebli szereg zadań tak z zakresu ochrony zabytków, jak i opieki nad nimi. Między innymi zapewnienie warunków prawnych, organizacyjnych i finansowych umożliwiających trwałe zachowanie zabytków oraz ich zagospodarowanie i utrzymanie. Przedmiotowa uchwała określa zasady przyznawania dotacji jednolity dla wszystkich podmiotów ubiegających się o tę dotację. Należy nadmienić, że podstawowy wyznacznik dla zarysowanego systemu decyzyjnego stanowi uchwała ustalająca budżet jednostki samorządu terytorialnego na dany rok. To w niej bowiem określa się wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie zadań z zakresu opieki nad zabytkami. Zatem organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może tytułem dotacji rozdysponować jedynie środki przeznaczone na ten cel w budżecie, co będzie się często wiązać z miarkowaniem żądań poszczególnych beneficjentów takich dotacji.