Zarządzenie Nr 11/2010
Wójta Gminy Kikół
z dnia 5 lutego 2010 r.

w sprawie odwołania ze stanowiska dyrektora szkoły

Na podstawie art. 38 ust.1 pkt 2 w zw. z art. 5c pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, póz. 2572 ze zm.) po zasięgnięciu opinii Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy
zarządzam, co następuje:
§ 1Odwołać Panią Marię Grzelak ze stanowiska dyrektora Publicznego Gimnazjum w Kikole z dniem 15 lutego 2010 roku.
§ 2Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
§ 3Zarządzenie podlega wykonaniu poprzez doręczenie go Pani Marii Grzelak.
UZASADNIENIE
W ocenie Wójta Gminy Kikół zachodzi konieczność odwołania bez wypowiedzenia Pani Marii Grzelak z funkcji Dyrektora Publicznego Gimnazjum w Kikole w trybie art. 38 ust. 2 ustawy o systemie oświaty z dniem 8 lutego 2010 roku, ze względu na powtarzające się przypadki naruszania prawa przez Dyrektora uniemożliwiające właściwe kierowanie i sprawowanie nadzoru nad szkołą.
Argumenty w sprawie odwołania Dyrektora są następujące:
1. Nieprawidłowe gospodarowanie przyznanymi szkole środkami finansowymi stanowiące naruszenie dyscypliny finansów publicznych, w konsekwencji których zostały zaciągnięte zobowiązania finansowe nie mające pokrycia w budżecie kierowanej przez Dyrektora placówki poprzez:
- samowolne dokonywanie zmian w zatrudnieniu nauczycieli, w przydziale godzin zajęć jej pracownikom pedagogicznym bez uprzedniego wprowadzenia zmian w arkuszu organizacji placówki; zmian w arkuszu organizacyjnym dokonywano po fakcie zatrudnienia;
- samowolne zatrudnienie pracownika obsługi bez planu finansowego i nieuzgodnienie tego faktu z organem prowadzącym.
2. Brak współdziałania z organem prowadzącym w zakresie działalności administracyjno-finansowej szkoły, polegający na ignorowaniu poleceń organu prowadzącego.
3. Dopuszczenie się zaniedbań podstawowych obowiązków dotyczących organizacji pracy szkoły poprzez nieterminowe zatwierdzenie arkuszy organizacyjnych, co uniemożliwiło wywiązanie się w terminie z obowiązków innemu dyrektorowi.
4. Nieprawidłowa współpraca z Gminnym Zespołem Ekonomiczno - Administracyjnym Placówek Oświatowych w Kikole.
Powyższe zarzuty zostały oparte na następujących faktach:
Pani Dyrektor zawierała umowy o pracę rodzące skutki finansowe bez zgody organu prowadzącego i kontrasygnaty:
1. Umowa z PUP o zorganizowanie zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych z dnia 30.04.2009r., zobowiązanie na kwotę 4356 zł.
2. Umowa o pracę z Panią Beatą Jabłońską na okres 1.05.2009r. do 31.10.2009r. bez zabezpieczonych środków w planie wydatków w roku 2009, zobowiązanie na kwotę 4356 zł.
3. Umowa z Panią Dorotą Krupczyńską zawarta od dnia 17 marca 2008 roku, (zobowiązanie 1 860 zł.), natomiast aneks Nr 7 (dot. godzin biblioteki) do organizacji szkoły wpłynął 31 marca 2008r., a nauczyciel - bibliotekarz zatwierdzony został 21 kwietnia 2008r. (data wpływu opinii z Kuratorium Oświaty).
4. Umowa o pracę z Panią Beatą Jabłońską na okres od 16.11.2009r. do 15.05.2010r. bez zabezpieczonych środków w planie wydatków w roku 2009 i 2010, zobowiązanie na kwotę 7656 zł.
Zostały zawarte umowy o pracę z nauczycielami niezgodne z zatwierdzoną organizacją szkoły:
1) umowa z Panem Krzysztofem Spiszem od dnia 1.09.2009r. (zobow. 12907 zł.),
2) umowa z Panią Elżbietą Głusińską od dnia 1.09.2009r. (zobow. 7188 zł.).
W tym dniu obowiązywała organizacja zatwierdzona przez Wójta w dniu 27.05.2009r., w której nie było godzin doradztwa zawodowego (E. Głusińska) i nie było godzin w-f dla Pana Spiszą. Aneks uwzględniający te godziny wpłynął 11.09.2009r. Ale nie został zatwierdzony przez Wójta, który w uzasadnieniu napisał:
„- Zwiększono bez uzasadnienia liczbę godzin wychowania fizycznego (z 36 na 56) dokonując podziału na grupy niezgodnie z §6 rozporządzenia ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. Jedynym uzasadnionym podziałem są dwie grupy w kl. la czyli wzrost o 4 godz. lekcji w-f.
- Zwiększono liczbę godzin nauczania indywidualnego bez przedstawienia uzasadnienia w formie informacji o orzeczeniach i opiniach właściwej poradni.
- Wprowadzono 5 godzin doradcy zawodowego, mimo wytycznych Wójta przekazanych na naradzie dyrektorów w dniu 6 marca 2009r, z których wynika, iż gmina nie będzie finansowała tych godzin.
- W przedstawionym aneksie łącznie zwiększono liczbę godzin o 29 mimo braku możliwości zwiększenia planu wydatków w paragrafach płacowych na rok 2009."
Kolejny aneks wpłynął dopiero 25.09.2009r. i został zatwierdzony 28.09.2009r. Te dodatkowe umowy oraz udzielone urlopy na podratowanie zdrowia spowodowały przekroczenie budżetu w paragrafie płacowym o czym informowano Dyrektora szkoły, mimo to zawarto kolejną umowę, która nie była w planie wydatków (umowa opisana w pkt 4.).
Nieprawidłowa współpraca z Gminnym Zespołem Ekonomiczno - Administracyjnym Placówek Oświatowych w Kikole, którego zadaniem jest m.in. planowanie i obsługa finansowo-księgowa placówek oświatowych, polega na:
1. Przekazywaniu faktur do realizacji po terminie płatności.
2. Nieterminowym przekazywaniu informacji (np. do przygotowania wniosku na finansowanie zajęć pozalekcyjnych w ramach POKL z działania 9.1.2, czy o zawartych umowach o pracę po terminie rejestracji w ZUS), przekazywanie błędnych informacji do raportu z funkcjonowania oświaty w roku 2008/2009 (np. podaje się, że stan księgozbioru w szkole to "0" a zatrudniony jest bibliotekarz na 1/2 etatu).
3. Niezasięganie informacji o stanie środków na paragrafach w planie wydatków przed podejmowaniem decyzji finansowych.
4. Nieinformowanie o rezygnacji z wyjazdu w delegację i utrata przez to wpłaty tytułem kosztów pobytu w wysokości 300,0 zł. (Seminarium Oświatowe w Świnoujściu).
Ponadto miało miejsce wielokrotne zatrudnianie nauczyciela bez wymaganych kwalifikacji. Pani Marzena Krakowska, która wykazana jest jako "kwalifikacje inne", była zatrudniona czterokrotnie. Umowy: od 10.09.2007r - 23.08.2008r., od 1.09.2008r. - 30.09.2008r, od 1.10.2008r. - 31.08.2009r., od 1.09.2009r.- na zastępstwo bez wymaganej zgody Kuratora Oświaty w Bydgoszczy mimo takiego wymogu art.10 ust.9 Karty Nauczyciela. Fakt braku kwalifikacji był zatajony przed organem prowadzącym.
Wszystkie te czynności, wielokrotnie powtarzające się przypadki naruszania prawa, brak inicjatywy zmierzającej do nawiązania lepszej współpracy doprowadziły do całkowitej utraty zaufania organu prowadzącego do Dyrektora.
Mając na uwadze powyższe, kierując się przesłankami określonymi w art. 52 Kodeksu pracy polegającymi na ciężkim naruszeniu przez Dyrektora podstawowych obowiązków pracowniczych oraz biorąc pod uwagę zaniedbania swoich obowiązków, które mogą prowadzić do destabilizacji funkcjonowania szkoły Wójt Gminy Kikół stwierdza, że zachodzą szczególnie uzasadnione przypadki, w których nie jest możliwe pełnienie przez obecnego Dyrektora funkcji kierowniczej i zachodzi konieczność natychmiastowego przerwania czynności kierowania jednostką z uwagi na zagrożenie dla interesu publicznego.